گروه های مقالات
پنتون، جای که همه رنگا از اونجاست
پنتون، جای که همه رنگا از اونجاست
مقدمه
پانتون یا پنتون (به انگلیسی: Pantone) شرکتی است واقع در شهر کارلاستادت، نیوجرسی آمریکا، که بهخاطر سیستم رنگ پانتون (PMS) که فضایی رنگی و اختصاصی است و در صنایع بهویژه چاپ استفاده میشود، شناخته میشود. از این سیستم گاهی نیز در تولید رنگ، قماش و پارچه و پلاستیک نیز استفاده میشود. سیستم تطبیق رنگ پانتون سیستمی برای تولید رنگ استاندارد است. با استفاده از این استاندارد رنگ، تولیدکنندگان مختلف در مکانهای مختلف میتوانند به سیستم پانتون مراجعه کنند تا مطمئن شوند رنگ مورد استفاده آنها، همان رنگی است که میخواهند بدون آنکه با رنگ تماس داشته باشند.
تاسیس شرکت پانتون
لورنس هربرت (Lawrence Herbert) ، فارغالتحصیل رشته شیمی دانشگاه هوفسترا، در سال ۱۹۶۳ شرکت m&j Levine را از برادران لوین خریداری و به نام موسسه پانتون ثبت کرد. پانتون به معنی «همه رنگها» است.
سیستم تطبیق رنگ
همه چیز از سال ۱۹۶۳ آغاز شد. زمانی که لارنس هربرت بنیانگذار پنتون، سیستمی نوآورانه برای شناسایی، تطبیق و ارتباط رنگ ها به منظور تولید رنگ های دقیق برای استفاده در جامعه گرافیک ها ابداع کرد. همین سیستم سرآغازی شد بر تولید پرینترهای رنگی که می توانستند رنگ های مد نظر طراحان را چاپ کنند. لارنس هربرت بر این نکته آگاه بود که طیف دیده شده و تفسیر شده برای هر فرد الزاما یکسان نیست. به خصوص در نواحی تغییر رنگ این اختلاف تفسیر بسیار شدید تر است. از آن زمان، بنیاد پنتون سیستم تطبیق رنگ خود را در سایر صنایعی که با رنگ سروکار دارند، فناوری دیجیتال، پارچه، پلاستیک، معماری و طراحی داخلی، نقاشی و بسیاری دیگر از صنایع گسترش داده است.
در اکتبر ۲۰۰۷، شرکت ایکسرایت، شرکت عرضهکننده ابزارها و نرمافزارهای اندازهگیری رنگ، شرکت پانتون را به قیمتی معادل ۱۸۰ میلیون دلار، خریداری کرد.
فعالیت های موسسه ی پنتون
موسسه رنگ پنتون به شرکت ها کمک میکند که در مورد رنگ برای مارک ها یا محصولات خود تصمیمات آگاهانه بگیرند و در توسعه و پیشرفت استراتژی رنگ که بر اساس نیازهای منحصر به فرد هر شرکت است آن ها را هدایت میکند.
از جمله فعالیت های شرکت پنتون برای کمک به صنایع و شرکت ها:
پیش بینی ترند رنگی، که در واقع شرکت پنتون به عنوان تعیینکنندهی غیررسمی رنگ سال، شهرت جهانی دارد.
طراحان مد و بسیاری از صنایع مصرف کننده، میتوانند با استفاده از رنگ های اعلام شده توسط موسسه ی پنتون برای طراحی های محصولات خود برنامه ریزی کنند.
- ایجاد رنگ تخصصی برای حمایت از هویت برند شما در برابر دیگر برند ها، که اینکار با استفاده از روانشناسی رنگ ها صورت میگیرد.
- تولید رنگ های سفارشی برای هر صنعت ازجمله ( رنگ های کاغذ، رنگ های پلاستیک، رنگ های نساجی)
- ارائه ی پالت رنگی پنتون با آغاز هر فصل، که پالتی رنگی مشتمل بر ۱۰ رنگ را برای آن فصل معرفی میکند. ناگفته نماند که این رنگها بر اساس سلیقهی شخصی معرفی نمیشوند، بلکه با توجه به تحقیق و آمارگیری و عوامل گوناگون از جمله جنبههای روانی، مسایل اقتصادی و سیاسی حاکم ارایه میشوند.
یکی از کارهای مهم این شرکت ایجاد سیستم جدیدی برای تطبیق درست رنگهاست تا مشکلات مربوط به رنگ دقیق را برای صنایع حساس به رنگ مانند گرافیک، چاپ، نقاشی، فشن و ... حل کند. طبق این سیستم به هر رنگ عددی اختصاص داده میشد؛ تا مردم برای انتخاب دقیق رنگ دچار اشتباه نشوند.
بیش از ۱۰ میلیون طراح و سازنده ای که با Pantone در ارتباط هستند خود اثباتی است که این مجموعه، زبان جهانی رنگ ها است.
تاریخچه ی کمپانی پنتون و فرآیند انتخاب رنگ سال
از سال ۲۰۰۰، هر ساله و معمولا در پاییز، موسسه رنگ پنتون رنگ سال را اعلام می کند. اما می دانید رنگ سال چگونه انتخاب می شود؟
دوبار در سال، می و نوامبر، این شرکت میزبان جلسه ای مخفی با حضور نمایندگان گروه های استاندارهای رنگ از سراسر جهان است.. این جلسه در اتاقی با دیوارها و وسایل با رنگ سفید مطلق برگزار می شود. به طوری که هیچ رنگی وجود نداشته باشد تا ایده ای را تلقین کند. سپس هر کدام از این کارشناسان اشیایی که رنگ های الهام بخش دارند را به سایر همکاران نشان می دهند و پس از دور روز بحث و گفت و گو، رنگ سال انتخاب می شود. معاون مدیریت رنگ پنتون در این مورد گفته است: رنگ سال پنتون پیشروترین رنگ هر سال از منظر طراحان و انعکاسی است از آنچه جهان در سال پیش رو بیش از هر چیز به آن نیاز دارد.
